روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

قدمهایت را که آهسته تر برداری، غبار پنجره دل را که پس بزنی، در هر کوی و برزن، در هر کم و زیاد، اتفاق و واقعه و خلاصه در هر نفس و بی نفسی روزنه ای است که نشان از او دارد... حالا چشمهایت جور دیگری می بیند...!
از این روزنه ها ساده نگذر...!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین دیدگاه ها

(۱۱۳۶) مربی کیست؟ (1)

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۳۲ ق.ظ

پس از شناختن مفهوم تربیت و روشهای تربیتی سوالی که پیش می آید این است که مربی کیست؟ آموزگار این مفاهیم و اندیشه ها چه کسی می تواند باشد با چه ویژگی ها و نقش هایی؟

 

 

هر کس افراد تحت اختیارش را برای محیطی که در نظر دارد، تربیت می‌کند. من فرزندم را برای خانه‌ام، استاد شاگردش را برای جامعه محدودش و یک دانشمند، انسان را حداکثر برای این زمین و برای هفتاد سال زندگی، تربیت می‌کند و بر طبق شرایط موجود بارور و شکوفایش می‌سازد. ولی انسان فرزند خانه و جامعه و حتی دنیای محدود و سرزمین خاکی نیست.

 

انسان سرمایه‌های زیادتری دارد. انسان فرزند هستی است و تا بی‌نهایت راه در پیش دارد. لذا باید طوری تربیت شود که در تمام این عوالم و در تمام این مسیر بتواند چه بکند و چگونه بماند و چگونه برود.

 

پس باید بگوییم فرزندِ خانه را پدر تربیت می‌کند و انسانِ جامعه را استاد و انسانِ زمین را و این دنیا را دانشمند. اما انسان تمام هستی و انسان رهرو تا آن سوی عوالم را چه کسی؟ جز آفریدگار هستی و انسان؟

 

مربی انسان جز آفریدگار انسان نیست. ربّ اوست و مربی اوست و دیگران باید درس تربیت را از او بگیرند و راه تربیت را بیاموزند. مربی مانند طبیب است، باید دردها را بشناسد و داروها را بشناسد؛ و روحیه ها را بشناسد چون هر دارویی در هر روحیه‌ای موثر نیست.

 

خداوند هستی و مربی انسان، انسان‌هایی را تربیت می‌کند «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»1، و پلیدی ها را از آن‌ها می‌زداید و به وسیله وحی، آن‌ها را با قانون‌ها و دردها و داروها آشنا می‌سازد و نورانیت و پاکی و آگاهی، آن‌ها را بر روحیه‌ها و طبیعت‌ها مسلط می‌نماید و آن‌ها را پپیشوا و مربی و آموزگار و مزکی و مطهر خلق می سازد؛ «یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ»2 و این‌ها هستند که در میان خلق او به تربیت خلق و شکوفاکردن استعداد و تتمیم اخلاق کریمه همت گماشته‌اند که: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»3.

 

اما یک سوال، با اعتقاد به بودن در محضر ولی حق، خاصه حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه‌الشریف، و فیض بردن همه بندگان از وجود ایشان اما بعد از غیبت ایشان چه کسی مربی انسان است؟ در روزگار کنونی به چه کسی می‌توان برای تربیت دینی و الهی روی آورد؟

 

این مطلب ادامه دارد...

 

مسئولیت و سازندگی، استاد علی صفایی حائری، صص54-49

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.سوره احزاب،آیه 33

2.سوره آل عمران، آیه 164

3.طبرسی، مکارم الخلاق، ص3

دیدگاه ها  (۰)

این مطلب دیدگاه شما را می طلبد...!

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی