روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

قدمهایت را که آهسته تر برداری، غبار پنجره دل را که پس بزنی، در هر کوی و برزن، در هر کم و زیاد، اتفاق و واقعه و خلاصه در هر نفس و بی نفسی روزنه ای است که نشان از او دارد... حالا چشمهایت جور دیگری می بیند...!
از این روزنه ها ساده نگذر...!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین دیدگاه ها

(۱۲۴۰) معرفی کتاب (9) - «مفاتیح الحیاه» جیبی

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۰۶ ق.ظ

 

حتما این کتاب نفیس معرف حضور همه دوستان هست و نیازی نیست در موردش توضیح بدیم.

هر چند به قول یک دوست مجازی، مفاتیح الحیات به عنوان هدیه ای شیک و فرهنگی برای کادو دادن‌های بچه مذهبیا خیلی مورد توجه قرار گرفت.... شاید حرفش خیلی به دور از واقعیت نباشد، کتابی به این گران‌بهایی را فقط هدیه می‌دهیم و با آن قفسه‌های کتابمان را می‌آراییم! دریغ از خواندن و یه وقت خدای نکرده عمل کردنش!!!

 

یادم هست وقتی برای کادوی ازدواج دوست عزیزی مفاتیح الحیات بردم، بقیه رفقا نگاهشان عجیب بود!! ولی بعدها وقتی همان دوستم بین صحبتهایش گفت این کتاب از دست شوهرش نمی افتد، برای من قوت قلب بزرگی شد!

 

اما خود من با وجود این‌که دوبار این کتاب رو هدیه دادم ولی تا امروز نداشتمش! علتش هم آن بود که دوست داشتم از دست کسی هدیه بگیرم تا این‌که بخرمش (شاید عقده کتاب هدیه نگرفتنم چند وقتی است که خیلی عود کرده!)... اما امروز با دیدن چاپ جدیدش در قطع جیبی، دیگه نتونستم نخرم....

 

حالا خیلی خوشحالم که صبر کردم و در این اندازه جدید خریدمش.

راستی قیمتش هم در چاپ جدید از 17500 به 14000 تومان رسیده، حتما حالا راحت‌تر میشه هدیه دادش!!

 

برای آشنایی با محتوای کتاب ادامه مطلب را از دست ندهید....

 

«مفاتیح الحیاة» کتابی است به قلم «آیت الله جوادی آملی» و گروهی از نویسندگان که به جلد دوم «مفاتیح‌ الجنان» اثر «شیخ عباس قمی» لقب گرفته است. با این تفاوت که مفاتیح الجنان کتابی دعایی است ولی مفاتیح الحیاه با روایت‌هایی که در پنج بخش دسته بندی شده است، کلیدهای موفقیت در یک زندگی حق مدار را به او نشان می‌دهد و سبک زندگی دینی را یکبار دیگر بیان می‌کند.

 

جرقه‌ی اولیه‌ی این طرح از سال 87 با فرمایش حضرت آیت‌الله «جوادی آملی» در خطبه‌های نماز جمعه در مورد بهتر نگه‌داشتن محیط زندگی چه در طبیعت و چه در زندگی به عنوان یک شهروند زده شد و سپس با ارائه‌ی طرح تفصیلی و تکمیل آن، کار پژوهشی اثر زیر نظر ایشان آغاز و با رهنمودهای او پیش رفت و در نهایت با بازبینی نهایی استاد و اعمال نهایی نظراتشان پایان یافت.

 

انتشارات: مرکز بین المللی اسرا

چاپ اول: 1391

صفحات: حدودا 800

قیمت: 17500

 

موضوعات این کتاب در ۵ بخش موضوعی تقسیم‌بندی شده و بیش از ۶هزار حدیث در آن بکار رفته‌است. کتاب از فصل‌های متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده‌است. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخش‌های این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.

 

این کتاب شامل پنج بخش و یک خاتمه است:

 

1. تعامل انسان با خود: شامل تفکر، یادگیری، حفظ تن، نظافت، خوردن، لباس، آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب، تفریح، ورزش و...

 

2. تعامل انسان با هم‌نوعان: شامل فصل‌های خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان، شهروندان و...

 

3. تعامل مردم و نظام اسلامی: شامل نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری، امور اقتصادی و...

 

4. تعامل انسان با حیوان: شامل نگهداری حیوان، بهره‌گیری از حیوان، حقوق حیوان، و...

 

5. تعامل انسان با خلقت زیست محیطی :شامل محیط زیست، خاک، درختکاری، فضای سبز، باد و باران، دریاها، راه‌ها، مواد سوختی، گردشگری و... است.

 

بخش خاتمه: شامل کارها در روزهای ماه قمری، سنت‌ها و... است.

 

این کتاب ظرف مدت 3 سال، بهار سال 94 به چاپ 210 رسید و  جزء پرفروش ترین کتاب های چند سال اخیر قرار گرفته است. این کتاب دوبار ویرایش و نسخه جیبی آن هم یکسال پیش به بازار عرض شد.

دیدگاه ها  (۳)

سلام.شماچطور‌فکر‌میکنی‌ما‌این‌کتاب‌رو‌می‌شناسیم؟چشم‌بسته‌غیب‌میگی؟
معلومه‌که‌هم‌وطن‌های‌عزیزت‌رو نشناختی.وقتی‌میانگین‌مطالعه‌این‌قدر‌پایینه،
یعنی‌منم‌که‌مثلا‌کتابخونم،تابه‌حال‌اسم‌این‌کتاب‌رو‌نشنیدم‌.
.حالا‌بشین‌درست‌وحسابی‌معرفیش‌کن.لطفا.
پاسخ:
سلام، به روی چشم!
لطفا‌ بفرمایید این کتاب با حلیه المتقین چه فرقی داره.؟
ازلحاظ موضوع ومحتوا که هردو یکسان به نظر میان.
پاسخ:
بخش خبری سایت الف در این باره می نویسد:
سال‌ها بود که به نوعی منتظر چنین کتابی بودیم. شاید به نظر برسد که کتاب‌هایی از این دست وجود داشته است. «ثواب العمال و عقاب الاعمال» شیخ صدوق، «حلیة المتقین» علامه مجلسی و تا حدی «الحیاة» جناب آقای حکیمی را می‌توان از کتاب‌هایی دانست که در این موضوع نوشته شده است. اما تفاوتی جدی در این میان وجود دارد که باید از آن غافل نشد و آن مسأله‌ی اجتهاد به معنای وسیع و عمیق کلمه است: «در تمامی موارد قبلی گرچه از روایات اهل بیت استفاده شده اما این‌ها را افرادی نوشته‌اند که می‌توان نام محدث را به نوعی بر آنان اطلاق نمود. این بزرگواران گرچه روایات زیادی را دیده بودند اما به دلیل آن که فقیه به معنای مصطلح آن نبوده‌اند بعضاً از جمع سالم بین روایات ناتوان بوده‌اند.

از آن مهم‌تر فهم روایات اهل بیت ذیل قرآن است که خود تسلط ویژه‌ای بر قرآن می‌خواهد که احیاناً در توان برخی از آن بزرگان نبوده است. جهان بینی صحیح و عمیق داشتن که بر فهم صحیح از آیات و روایات مؤثر است هم نکته‌ی بعدی است که تسلط بر فلسفه می‌خواهد. شاید بتوان گفت اولین بار در تاریخ تشیع است که چنین مجموعه‌ای زیر نظر فیلسوفی عمیق، مفسری قَدَر و فقیهی برجسته تدوین می‌شود و همه‌ی آن از زیر نظر تیز بین چنین شخصیتی گذشته است. گذشته از آن که کار، یک کار پژوهشی گروهی بوده و این گروه خود از شاگردان چنان استادی بوده‌اند و طبعاً در مراحل تتبع و تحقیق اولیه نیز تا حد زیادی نگاه استاد لحاظ شده است.»

تجربه شخصی:
جامعیت این کتاب و نوع نگارش و دسته بندی آن زبانزد است نسبت به حلیه المتقین.
نکته دیگر اینکه پرداخت این کتاب به مسائل ریز جامعه امروز هم مزیت دیگری است: حقوق شهروندی، تعامل مردم با نظام اسلامی، شهرداری و شهرسازی و...
سلام 

معرفی مختصر و مفیدی بود

http://shahadat.blog.ir/post/48 
پاسخ:
سلام و عرض خوش آمد...

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی