روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

برای بالندگی تنها یک روزنه کافیست...

روزَن

قدمهایت را که آهسته تر برداری، غبار پنجره دل را که پس بزنی، در هر کوی و برزن، در هر کم و زیاد، اتفاق و واقعه و خلاصه در هر نفس و بی نفسی روزنه ای است که نشان از او دارد... حالا چشمهایت جور دیگری می بیند...!
از این روزنه ها ساده نگذر...!

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین دیدگاه ها

(۱۱۴۶) روسری رنگی و تکامل!!!

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۰۹ ب.ظ

سر کلاس از استاد پرسیدم: «شما که خودتان یک خانم معتقد هستید نظرتان در مورد روسری رنگی پوشیدن در جامعه و حتی در مهمانی های خانوادگی چیست؟»

(چون همه همکلاسان چادری بودند، بطور خاص  از روسری سوال شد. ولی بطور کلی منظور همان رنگی پوشیدن خانمهاست حالا چه روسری و چه مانتو....)

گفت: «به نظر من بهتر است در مورد جزئیات دین بحث نکنیم چون نگاه‌ها متفاوت است! هر کسی در استدلالش به گوشه ای از روایات، سیره و یا در نهایت به نظر مرجعش استناد می‌کند و جز اختلاف چیزی حاصل نمی‌شود! اگر کلیات دین را بفهمیم جزئیات خود به خود درست می شود».

 

معلوم شد که نظر استاد مخالف است، قبل از بیان صریح نظرش، همهمه بچه ها شروع شد، یکی تائید و دیگری رد کرد... برخی هم انگار انگشت گذاشته باشی روی سوال ذهنی همیشگیشان منتظر بودند ببینند نتیجه بحث چه می شود!

 

استاد ادامه داد: «بدانید که ما یک حرام و حلال داریم و یک تکامل!!

ممکن است روسری یا لباس رنگی پوشیدن از نظر مرجع شما اشکالی نداشته باشد و یا حرمتش به  عرف شهرتان واگذار شده باشد و یا... که جمع همه این‌ها این پوشش را برای تو حلال می‌کند و موردی ندارد.

اما... تکامل یک زن در این است که پوشش او به گونه‌ای باشد تا اگر ناخواسته نگاه مردی به او افتاد، (توجه کنید چشم‌چران ها نه! حتی ناخواسته! برخی می گویند: من هرچند رنگی ولی محجبه‌ام! مردها قدری زحمت بکشند چشم‌هایشان را درویش کنند...) ذره‌ای جذابیت در پوشش و صورت او نباشد! »

 

جواب استاد حرفی باقی نگذاشت! کلاس به سکوت عجیبی فرو رفت...

باید اعتراف کنم فهم این نوع نگاه برای امثال من خیلی سنگین است! ولی پاسخی بود برای خیلی از ابهامات ذهنیم: چگونگی حضور زن در جامعه، نوع رفتار و گفتار زن، پوشش زن، حدود نگاه کردن زن، ارتباط با نامحرمان فامیل و....

 

شاید با این نوع نگاه بتوان حجاب گرفتن بانوی دو عالم را در مقابل مرد کور قدری بیشتر درک کرد...

دیدگاه ها  (۱۰)

این استاد خیلی درست و بجا گفته!
احسنت!
ضمنا آشنایی بسیار دقیقی هم از احوالات آقایون داشته.

حالا این که من نوعی نمیتونم به این سطوح بالا فکر کنم و خودمو برسونم دلیل نمیشه منکر این حقیقت بشم!
پاسخ:
دقیقا حرف منم همینه که اگه ما نمیتونیم این حقیقت رو درک کنیم با هزارتا دلیل و بهانه رد نکنیم!

چندروزه فکر میکنم چقدر مسئولیت یک زن تو این حوزه زیاده!! یه لبخند، یه نگاه، یه تشکر گرم و....
ای‌کاش‌از‌استادتون‌می‌پرسیدید:پس‌تکلیف‌این‌حدیث‌چی‌میشه:
طوری‌در‌میان‌اجتماع‌آراسته‌باشید‌که‌چون‌خالی‌درجمع‌نمایان‌باشید.(نقل‌به‌مضمون).حالا‌ما‌نمیایم‌مو‌بیرون‌بذاریم‌اما‌باید‌ظاهرمون‌پسندیده‌باشه‌یانه؟
تجربه‌ی‌دوستانه:رفتم‌به‌چند‌بد حجاب امربه معروف کنم،تا نزدیکشون شدم،اون‌آقایی‌که‌دنبالشون‌بود،پیش‌دستی کرد وگفت:نمیدونم‌شما‌با این چادر مشکی ،مقنعه‌مشکی‌ولباس‌مشکی‌توی‌این‌هوای‌گرم‌اکسیژن‌کم‌نمیارید؟»
نتونستم‌حرفمو‌بزنم‌.رفتم‌ولباس‌هامو عوض‌کردم.
پاسخ:
از این دست احادیث زیاد داریم، مثلا در روایت آمده است پوشیدن کفش زرد برای زن مستحب است و...
همانطور که ایشونم اشاره کرده وقتی وارد جزئیات دین میشیم نظرات و استنادها متفاوت میشه...
ولی اگر عقلی بحث کنیم ما از نوع نگاه همه مردان بر خود مطلع نیستیم! در واقع ضمانت نشده است که تنها با اندکی آراستگی ما (از لحاظ رنگ، وگرنه ما موظف نبستیم برای عدم جلب توجه شلخته باشیم!) دلی نلرزد! آستانه تحریک همه مردان یکی نیست!

تجربه شخصی:
مرد متدینی که سن چهل را رد کرده بود در یک جمع خانوادگی برگشت به خانمش گفت: روسری رنگی هم خوبه ها...؟! و اشاره کرد به خانم نامحرمی که روسری اش روشن و گل گلی بود...
ای کاش این مرد گوهر وجودی همسر خودش  را درک کرده بود...همسرش در رنگی پوشیدن جلوی نامحرمان همیشه اهل رعایت بود!
خیلی‌سنگییییین‌بود.نمی‌تونم‌به‌این‌راحتی‌ها‌هضمش‌کنم:(
احساس‌میکنم‌مجبورم‌برای‌معرفی‌درست‌قشر‌محجبه‌ونیز‌حذف‌
ذهنیت‌بد‌ برخی‌ بدحجاب‌ها‌ از‌ما‌کمی‌معمولی‌تر باشم.زیاد‌توی‌چشم‌نباشم‌وانگشت‌نما‌نشم.البته.از‌نظر‌ مشکی‌وفوق العاده‌مذهبی‌پوشیدن.تا بتونم‌ارتباط‌بهتری‌باهاشون‌برقرارکنم.... .
پاسخ:
به نظر من راهکار، مطلق روسری و لباس مشکی پوشیدن نیست! رنگ های سرمه ای، قهوه ای و یا نوک مدادی می تونن هم ردیف رنگ مشکی باشند.
استادمون هم گفت که برای مهمانی های خانوادگی نباید تصور کنیم که قید و بندها کم تر است! مثال زد که ما خودمون مثلا رنگ قهوه ای میپوشیم ولی ساده تا سنگینیش حفظ بشه...

قبول دارم خیلی سنگینه! منم هنوز نتونستم برای خودم کاملا هضمش کنم...!
سلام.

مطلب جالب و مورد تاملی بود.

به نظر من ما دو موضع رو باید در نظر بگیریم:

یا به خاطر رعایت احتیاط و به قول معروف به گناه ننداختن یه عده روسری رنگی نپوشیم و بیشتر به فکر آخرت خودمون و نامحرم باشیم

یا اینکه به این مسئله توجه کنیم که در ایران امروز که فرد مذهبی به تحجر افسردگی و... محکوم میشه ظاهری آراسته و پوشش رنگی میتونه تا حدودی دیدگاه های منفی رو تقلیل بده.

من به مورد دوم توجه میکنم، و با توجه به شرایط جامعه ام سعی در تغییر افکار عمومی دارم شاید مقدمه ای بشه برای روی آوردن به حجاب...شاید!
پاسخ:
سلام و عرض خوش آمد...
اینجا یه سوال پیش میاد، آیا هدف وسیله رو توجیه می کنه؟

  • مهدی ابوفاطمه
  • احسنت
    مطلب عالی بود
    و بیاناتتون در نظرات دوستان هم عالی است.
    درک مفاهیم دینی جدای از درک اجتماعی است و برای درک دین باید به اصل بیانات دینی مراجعه کرد در مصداق می توان وضعیت اجتماع را هم در نظر گرفت.
    نه به گونه ای که بیان شده که اجتماع نمی پسندد پس من مطابق نظر اجتماع می پوشم بلکه وضعیت اجتماع گاه مساله را ضیق تر و حساس تر می کند.
    آیت الله ضیاء آبادی از اساتید درس اخلاق تهران بیان می کنند که این فتوای مراجع در جواز عدم پوشش صورت و کف دو دست به شرط سلامت جامعه است و هر گونه انحراف در جامعه که سلامت جامعه را زیر سوال ببرد این جواز را خدشه دار می کند.
    البته بحث حجاب خاص خانوم ها نیست بلکه ما مردان هم طرف خطاب شارع هستیم به همان سختی و دقت.!
    پاسخ:
    ممنون از توجه و بیان نظرتون.

     سلام مجدد.

    وقتی میتونیم این سوال رو بپرسیم که برامون قطعی شده باشه که واقعا رنگ روشن باعث گناه هست و مفسده اش بیشتر از فایده اش هست. ما قرار نیست گناه کنیم .

    بعد هم گفته شده جلوتر از دین حرکت نکنید،دین برای ما حدودی در پوشش قرار داده و در ضمن از پوشیدن لباس های شهرت و انگشت نما نهی کرده،پس بنظر میاد غیر از این جلو زدن از دینه،خصوصا در جامعه ی امروز!
    پاسخ:
    سلام و درود
    درسته «ما قرار نیست گناه کنیم...»
    1- بحث سر رنگ تیره و روشن نیست، سر هر گونه جذاب تر شدن زن در نگاه نامحرمان است، حالا یکی از مصادیقش پوشیدن رنگ های شاد و یا روشن است و... (چه بسا برای بانوان بسیار زیبا قید شده است که حتی اگر زیباییشان در حدی است که بی آرایش هم جذابند خب خود را بیشتر بپوشانند!) پس هرگونه جذابیتی...

    حدود حجاب در دین مگر این نیست که کسی از پوشش و رفتار و گفتار ما به گناه نیفتد؟ خب، ما قشر بیماردل را که کنار بگذاریم چه ضمانتی هست که با پوشیدن مثلا روسری رنگی که مارا شادتر نشان می دهد، دل جوانِ مومنی که امکان ازدواج برایش نیست و یا حتی همان مرد میانسال (در نظرات قبلی مثال زدم) نمی لرزد؟؟ واقعا چه تضمینی هست؟

    بنظرم اثبات جذابیت رنگ های شاد برای مردان کار سختی نباشه! میشه از مردان خانواده خودمون شروع و سوال کنیم...

    سلام.
    پس با این حال پوشیدن چادر رنگی هم که خانمها هنگام ورود نامحرم به منزلشون می پوشن همون حکم روسری رنگی رو داره ،طبعا روسری رنگی و چادر رنگی در یک جایگاه قرار دارند.

    در حالی که همه جا فقط مسئله ی روسری رنگی محل بحث قرار گرفته و در مورد چادر رنگی هیچ موضع منفی دیده نشده.یعنی همون کسایی که روسری رنگی رو به خودشون حرام کردن برای چادر رنگی هیچ ممنوعیتی برای خودشون قرار ندادند... در حالی که به نا به حکمی که گفتید هم روسری وهم چادر مشمول این حکم میشوند.فکر نمیکنید این مسئله سلیقه ای عمل میشه؟

    پاسخ:
    سلام
    بله قبول دارم، وقتی حرف از پوشش صحیح میاد نه تنها روسری، بلکه مانتو، شلوار و چادر  رو هم به عنوان پوشش های بیرونی شامل میشه، حکم کلیه...
    اگر بحث روسری بیشتر مطرح میشه شاید بخاطر تو چشم بودن آن بخاطر قاب کردن صورت است و اینکه برای خانم های محجبه (بحث در جمع همین خانم ها عنوان شد...) همراه با چادر مشکی بیشتر  در جامعه دیده میشه...

    در هرحال همینطور که گفتید حکم کلی است.
    چرا همه فکرشون رفت سر پوشش  ولی بدای من بیشتر نوع رفتار مهمه بالاخره هر کسی هر لباسی میپوشه میفهمه خوشگل شده یا نه! آراسته است یا آرایش کرده !ولی به نظرم نوع رفتار مهم تره و رعایتش ...؟!!!من میتونم جادر مشکی بپوشم وجلب توجه کنم ولی چادر گلدارم توی چشم نباشه . خانمها چون جزییات رو هم میبینن بهتر از آقایون تشخیص میدن پوششون مشکل داره یا نه ! ولی رفتار یک خانم حساس تره .چقدر و چطور و چگونه با نامحرم رفتار کنم که حجابی بین من و نامحرم باقی بمونه؟!!!
    پاسخ:
    سلام و خوش آمد رفیق جان...
    حرفت درسته این برمیگرده به بحث حیا... اگر حیا نباشد که حجاب مفهوم ندارد، ولی...

    1- بیش از اینکه میزان حیا و نوع رفتار خانمهای یک خیابان تو چشم نامحرمان باشد، در نگاه اول مگر پوششان جلب نظر نمی کند؟
    حرف شما برمیگرده به رودررویی خانم و آقا و یا محیط های بسته تر که کسی با رفتارش جلب توجه کند، ولی بنظرمن در گام اول فضای جامعه را همین پوشش و رنگ و لعاب ها عوض می کند تا به جایی می رسد که دیگر بی عفتی در رفتار و گفتار هم عجیب نخواهد بود..!

    2- برای امربه معروف و نهی از منکر کردن بحث حیا در پوشش حداقلی است که بیان و تفهیمش آسان تر از بازکردن مباحثی همچون حیا در رفتار و گفتار است، وگرنه ما کم محجبه هایی نداریم که در درک این مفهوم مانده باشند! هر چند توجیه خوبی نیست ولی اینقدر اوضاع حجاب نامطلوب است که فعلا به همین حداقل ها بسنده کرده ایم!
    به قول یکی از اساتید ما نباید کاتولیک تر از پاپ بشیم
    دوست عزیزم شاد جلوه کردن یه خانوم با تحریک پذیر بودنش تو دید آقایون زمین تا آسمون فرق میکنه
    وقتی ما مذهبیا چهره ی بشاشتری داشته باشیم البته بدون آرایش منظورم با چیزایی که دین برامون حرام نکرده مثل روسری های رنگی البته نه رنگهای مهیج و جیغ باعث میشه هم دخترای بیشتری به سمت حجاب زیبا و باوقار چادر بیان و هم پسرای بیشتری این نوع پوششو برای همسرشون انتخاب کنن و دنبال یه همچین همسری با حجاب کامل برند
    یه جاهایی باید آدم ببینه چی مهمتره
    الان و تو جامعه ی الان ما مهم اینه که هم دین زیباتر جلوه کن تو جامعه جهانی و تو جامعه خودمونم مهم اینه که بتونیم خیلی جوونای بیشتری جذب حجاب کنیم تا دین و کشورمون پایدار بمونه
    پاسخ:
    دورد و عرض خوش آمد دوست بزرگوار.
    نظرتون کاملا محترمه، نکاتی که یادآور شده اید در نظرات قبلی هم بحث شده، من هم کاملا به این باور دارم که «یه جاهایی باید آدم ببینه چی مهمتره»...!
    سلام 
    مطلب تون رو خوندم ، نظری نداشتم ، خب هر کسی یه جوری نگاه می کنه 
    موفق باشید 

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی