(۴۴۱) یک شبهه...چرا همه چیز برای چند نفر؟؟
شبهه را قشنگ مطرح کرد... ولی جوابش از خودش دلنشین تر بود! آنقدر که هرچه خواستم ننویسم نشد!
روشن است که نه قدو قواره من به طرح شبهه و پاسخ گفتنش میرسد و نه هدف از اینجا بودنم این است، کار خطیری است که کارشناسش را میخواهد ولی امید دارم بتوانم به اندازهای که آموختم بیان کنم و ادای وظیفه ای شده باشد...انشاالله.
تعبیر حدیث این است که: «لولاک لما خلقت الأفلاک و لولا علیٌّ لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما» (بحارالانوار, ج 15, ص 28- ج 16, ص 406, و ج 57, ص 199)
اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمىآفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، همه شما را پدید نمىآوردم؟
سوال: خب پس اگر بهانه خلقت عالم وجود مبارک حضرت فاطمه و همسر و پدر ایشان (علیهم السلام) است اصلا بقیه مخلوقات چرا آفریده شدند و چه ارزشی دارند؟ حالا این سه نفر هم چند صباحی آمدند و کشته شدند و رفتند... همین! چه لطفی داشت بهانه خلقت باشند؟ این ارجحیت شخصیتی که در ظاهر حدیث است واقعیت دارد؟ مگر رسول خدا برترین انسان و مخلوق الهی نیست؟
پاسخ:
بخش اول: «اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمىآفریدم...»
این بدان معناست که پیامبر یک وسیله ارتباطی است بین خالق و مخلوقات که اگر این وسیله حذف شود این ارتباط هم قطع شده و خلقت دیگر هیچ ارزشی ندارد! چرا که مخلوقات در همان سطح معرفتی خودشان باقی میمانند. در صورتی که برای تکامل هر مخلوقی راه جداگانهای وجود دارد. هر مخلوقی تکامل دارد و برای همین است که همه مخلوقات از انسان گرفته تا حیوان و شی تسبیح دارند. با این تفاوت که تکامل انسان اختیاری است ولی برای دیگر مخلوقات تکوینی است.
اگر نبوت (رسالت) نمیبود همه مخلوقات و موجودات بیهوده بودند چون واسطهی فیضی نمیداشتند.
در این آیه شریفه 56 سوره احزاب هم داریم که «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً»
می فرماید: خدا از طریق ملائکه هر فیضی را به هر مخلوقی می خواهد برساند به پیامبر می دهد و ای مخلوقات هرچه می خواهید فیض بگیرید از او که واسطه فیض الهی است صلوات بفرستید...
بخش دوم: «...و اگر على نبود، تو را... »
دستورات الهی به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) ابلاغ شد ولی تبیین نشد! تبیین و تفسیر و تأویل و توضیح به ادامه راه نبوت که ولایت بود سپرده شد.
در حدیثی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «علی (علیه السلام) بر اساس تأویل قرآن خواهد جنگید، چنان که من بر حسب تنزیل آن جنگیدم»
تا زمانی که قرآن هست مبنایی باید وجود داشته باشد تا بتواند معنا کند و این وظیفه ولایت است و حضرت علی (علیه السلام) نماد آن.
بخش سوم: «...و اگر فاطمه نبود، همه شما را پدید نمى آوردم»
نقش حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان کسی است که چطور گرد محور این ولایت می چرخد... مقام اطاعت!
عبد برای تکامل خودش به مثلثی نیاز دارد:
رسالت: آوردنده دستورات
ولایت: مبین دستورات اطاعت: اطاعت از ولایت
این توضیح بدان معنا نیست که دو ضلع اول این مثلث خود اطاعت نداشتهاند، خیر! یعنی مسئولیت و وظیفه اولشان اطاعت نبوده است...
خدا خود بر اطاعت های امثال من رحم کند! ما چگونه الگویی داریم و باز اینگونه ایم...
منبع: بحث برگرفته از کلاس تفسیر حجت الاسلام حسام محمدی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نکته 1: دوستان اگر پاسخ قانع کننده نبود مطمئن باشید قصور از نویسنده است..! می تونید برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر رجوع کنید!
http://porseman.org/q/show.aspx?id=119472
نکته 2: تفسیر و تحلیل ها پیرامون این حدیث و البته همه احادیث و حتی آیات قران کریم در سطح مفسران مختلف است... از این رو آنچه گفته شد تاملی کوتاه از یک روزن کوچک به این روایت بود.